50 "twarzy" wózków magazynowych
W każdej firmie posiadającej swój magazyn, produkcję lub chociażby warsztat prędzej czy później pojawia się kwestia posiadania wózka do przewożenia. Wózek jest z jednej strony nieodzowną pomocą w zwiększaniu efektywności pracy z drugiej koniecznością jaką nakładają na pracodawcę przepisy BHP w zakresie dopuszczalnych do przenoszenia i podnoszenia przez człowieka ciężarów.
Wózek magazynowy w każdej firmie
W chwili obecnej na a rynku istnieje wiele rodzajów wózków magazynowych zróżnicowanych w zakresie ich budowy, przeznaczenia i pełnionej funkcji. Ich wielość i wyspecjalizowana konstrukcja sprawiają, że mamy do czynienia już nie tylko po prostu z wózkami transportowymi ale wręcz urządzeniami transportowymi.
Głównym podziałem jaki można zastosować przy opisywaniu rodzajów wózków jest funkcja jaką pełnią.
Budowa wózków jako cecha wspólna
Wózki są skonstruowane z profili stalowych, powierzchnia użytkowa większości z nich składa się z płyty drewnopodobnej lub wodoodpornej antypoślizgowej sklejki. Malowane proszkowo uzyskują optymalne zabezpieczenie powierzchni. Koła wózków wykonane są w większości z gumy termoplastycznej dzięki czemu nie pozostawiają śladów na posadzkach magazynowych, precyzyjne łożyska kulkowe czynią koła wózków wytrzymałymi i łatwymi do prowadzenia.
Rodzaje wózków magazynowych
- Wózki platformowe: w wersji podstawowej zbudowane są z platformy i rączki do pchania i stosowane są do przewożenia wszelkiego rodzaju produktów zarówno w kartonach jak i luzem. W wersji podstawowej nośność tego typu wózków wacha się pomiędzy 200 a 500 kg. Tego rodzaju wózki występują również w wersji ze składaną rączką.
- Wózki do transportu ciężkiego: swoista odmiana wózków platformowych to wózki o podwyższonej nośności, która wacha się w granicach od 500 do 3000 kg. Ich cechą charakterystyczną jest budowa powierzchni użytkowej z wodoodpornej antypoślizgowej sklejki, która ma uniemożliwiać przesuwanie się ładunku. Innym rodzajem tego typu wózków są wózki do ciężkich i długich materiałów wyposażone w kłonice do zabezpieczania ładunku przed wysunięciem się z wózka.
- Wózki do płyt: specjalistyczne urządzenia transportowe do płyt, paneli i innych płaskich dużych przedmiotów. Wózki występują w wersji jednostronnej lub dwustronnej.
- Wózki stołowe: niezbędne pomocniki na magazynach i obszarach dużych produkcji do kompletacji towaru. Ich cechą charakterystyczną są dwie lub trzy półki i rączka do pchania na wysokości najwyższej półki. Nośność wózków półkowych waha się od 200 do 1000 kg a nośność pojedynczej półki od 80 do 500 kg. Wózki półkowe występują również w wersji z wannami ociekowymi co zapewnia przyjazne środowisku magazynowanie cieczy szkodliwych.
- Wózki na pojemniki euro: zwane również wózkami na euro-skrzynki, przeznaczone do przewożenia pojemników, skrzynek kontenerów o wymiarach podstawy 600mm x 400 mm. Występują w wersji z pólkami z płyty drewnopodobne oraz w wersji bez pólek z samymi ramami do pojemników. W celu wygodniejszego używania do kompletacji część tego typu wózków posiada regulowane półki w poziomie.
- Wózki półkowe: wyposażone w półki do składowania przewożonych towarów. Wózki półkowe mają od dwóch do pięciu półek, półki występują w wersjach z rantem lub bez. Nośność wózków półkowych to 250 kg.
- Wózki do palet: dostosowane do przewożenia palet Euro lub skrzyń, wyposażone w narożne uchwyty dźwigowe- narożniki do piętrowania. Nośność od 500 do 1200 kg. Do tego typu wózków można zastosować wyposażenie dodatkowe w postaci ram nakładanych na wózek do wyższego składowania i przewożenia oraz pałąków do ciągnięcia.
Ciekawą odmianą jest wózek samowyładowczy pod paletę gdzie istnieje możliwość zmiany kąta nachylania platformy poprzez użycie siły stóp działającej na dźwignię w celu ułatwienia rozładunku towaru. - Wózki warsztatowe: nieodzowne w warsztacie czy na produkcji. Ich wielorakość wyposażenia powoduje, że każdy znajdzie taki jaki jest mu potrzebny. Wózki warsztatowe występują z półkami, szafkami i szufladami i ze wszystkimi kombinacjami wymienionych elementów. Wózki wyposażone są w rączkę do pchania a ich nośność to zwykle 250 kg chociaż występują też takie o udźwigu 400 kg, 500 kg a nawet 1000 kg.
- Wózki do paczek: cechą charakterystyczną paczkowych wózków jest siatka, która zabezpiecza paczki przed wypadnięciem. Wózki mogą być osiatkowane z trzech lub pięciu stron, w tym ostatnim przypadku siatka znajduje się również na dachu wózka. Nośność wózków osiatkowanych waha się od 400 do 500 kg.
- Wózki ESD: przeznaczone do używania wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z przewożeniem, przemieszczaniem i transportem części elektronicznych. Występują one we wszystkich rodzajach i wariantach wózków wymienionych powyżej a ich zasadniczą różnicą jest pokrycie specjalistyczną powłoką przewodzącą ładunki elektryczne oraz koła z przewodzącej elektryczność pełnej gumy .
Wózki specjalnego przeznaczenia
Wózki magazynowe mogą mieć specjalistyczne przeznaczenie, dlatego też ich budowa będzie nieco odmienna od wszystkich opisanych powyżej.
Najbardziej popularnymi wózkami są wózki dwukołowe, zwane również taczkami stalowym, wyposażone w wygodne rączki do trzymania i duże stabilne koła pneumatyczne lub z pełnej gumy.
Wózki do transportu po schodach: wyposażone w trzy lub pięcioramienne gwiazdy z przykręconymi kołami po obu stronach wózkach.
Pionowy składany wózek do paczek: zbudowany tak aby w szybki i poręczny sposób przewozić go w samochodzie dostawczym i łatwy sposób transportować rozładunek.
Wózek do transportu stołów wyposażony w specjalną dźwignię, która zwolniona powoduje opuszczenie stołu. Element unoszący wyklejony prążkowaną mata gumowa aby nie uszkodzić stołu.
Wózki do opon: do transportu kół i opon o średnicy od 540 do 820 mm, wyposażony w system dźwigni na sprężynach gazowych. Dwa koła pneumatyczne lub z pełnej gumy.
Wózki do butli: wyposażone w łopatę z blachy stalowej na której umieszcza się butlę oraz łańcuch do zabezpieczenia. Możliwy transport jednej lub dwóch butli w zależności od wariantu wózka. Przeznaczone do transportu butli stalowych od 20 do 50 l.
Wózki do beczek: występują jako okrągła konstrukcja stalowa z czterema kołami z gumy termoplastycznej lub przechylna konstrukcja do pchania, załadunku lub opróżniania